Co zrobić, aby zostać specjalistą SEO i na jakie zarobki można liczyć? W dzisiejszym świecie obecność firmy w sieci jest niemalże obowiązkowa. Zasada ta dotyczy zdecydowanej większości przedsiębiorstw. Dostępność i powszechność sieci sprawiają, że jest ona idealnym miejscem na pozyskiwanie nowych klientów. Bardzo ważne jest przy tym odpowiednie budowanie swojej pozycji w wyszukiwarkach: to właśnie tam użytkownicy najczęściej wyszukują potrzebnych im rzeczy. Jak jednak zadbać o to, aby strona widniała na samej górze listy wyszukiwania? Wbrew pozorom czynników za to odpowiedzialnych jest całkiem sporo, a prawdziwe ich znaczenie potrafi wytłumaczyć osoba odpowiedzialna za optymalizację witryn WWW. Czym zajmuje się i ile zarabia specjalista od SEO? https://www.adamgrabowski.guru/specjalista-pozycjonowanie-seo/
Kim jest specjalista SEO?
Wiele osób zdaje sobie sprawę ze znaczenia słów kluczowych. Zasada jest prosta: szukając czegoś w Google, wyszukiwarka podsuwa mi pod nos strony zawierające hasło, którego szukam. Jednak zastanówmy się nad tym trochę dłużej: dlaczego jedne strony są na samej górze, a inne na kolejnych stronach wyszukiwania, skoro zawierają tę samą frazę?
Odpowiedzialny za to jest silnik wyszukiwania. Algorytmy analizują zawartość strony i starają się podsuwać użytkownikom w pierwszej kolejności wyniki, które powinny najprędzej pomóc im znaleźć to, czego potrzebują.
Co to SEO?
SEO to skrót od Search Engine Optimalization. Okazuje się, że po zebraniu odpowiednich danych można całkiem trafnie określić, które działania i elementy strony są przez algorytmy wyszukiwania oceniane pozytywnie (a tym samym wpływają na wyświetlanie strony wyżej), a które negatywnie (co może skutkować wręcz ukrywaniem strony w wynikach wyszukiwania). Modyfikowanie elementów strony (a także tych poza nią!) pod kątem poprawy oceny algorytmu wyszukiwania nazywane jest właśnie SEO.
Czym zajmuje się specjalista SEO?
Osobą dbającą o zgodność treści na stronie z wymaganiami algorytmów wyszukiwarek jest specjalista od SEO https://www.wildmoose.pl/specjalista-seo/. Na początku sprawdza on pozycjonowanie strony, a następnie przygotowuje strategię SEO i poprzez odpowiednie działania w obrębie strony (np. modyfikacja treści, a także budowy witryny), ale również poza nią (np. dbanie o pojawianie się odnośników) poprawia wyniki pozycjonowania. Efekty pracy są na każdym etapie stale monitorowane, a same działania mogą być niejednokrotnie modyfikowane w oparciu o zebrane dane.
Jak zostać specjalistą SEO?
Podstawą wymaganą do myślenia o pracy jako specjalista SEO jest jakakolwiek znajomość tematu. Oczywiście nie chodzi tutaj o praktyczne umiejętności w zakresie optymalizacji stron, ale chociażby znajomości podstaw HTML, a także konkretnych czynników wpływających (pozytywnie, bądź negatywnie) na pozycjonowanie strony https://wildmoose.pl/pozycjonowanie-stron/.
Im większa wiedza i umiejętności, tym łatwiej załapać się na staż, który w większości przypadków stanowi pierwszy krok w kierunku zostania specjalistą. Totalna nieznajomość tematu może wręcz uniemożliwić dostanie się na staż- agencje SEO mają całkiem pokaźne grono kandydatów.
Jakie są możliwości awansu w agencji SEO?
Stażysta w agencji SEO ma do czynienia z podstawowymi zadaniami, które stoją przed specjalistą, zapoznaje się z tym jak w ogóle wygląda ta praca, a także zdobywa kontakty w branży. Po kilku miesiącach stażu osoby, które rozumieją podstawy, mają szansę załapać się na stanowisko juniora, czyli młodszego specjalisty SEO.
Juniorzy pracują wciąż pod okiem bardziej doświadczonych kolegów, ale mają znacznie większą swobodę: odpowiadają za więcej poważnych zadań, a nie ich części, a często nawet zajmują się pełną optymalizacją mniej skomplikowanych stron. Po zdobyciu doświadczenia i niezbędnych umiejętności wymaganych do samodzielnego wypełniania wszystkich zadań związanych z optymalizacją pod kątem wyników wyszukiwania junior może awansować na specjalistę SEO.
Najlepsi, najbardziej doświadczeni i znający wszystkie tajemnice silników wyszukiwania specjaliści mogą znaleźć zatrudnienie na stanowisku eksperta SEO inaczej seniora. Osoby te częściej nadzorują pracę innych specjalistów i prowadzą całe zespoły optymalizujące witryny.
Ile zarabia specjalista od SEO?
Nie pozostawia wątpliwości, że znajomość zasad dotyczących pozycjonowania stron w wynikach wyszukiwania powinna zostać doceniona przez odpowiednie osoby. W związku z tym specjaliści SEO powinni raczej zarabiać niemało. A jak to wygląda w praktyce?
Na pewno wiele zależy od faktycznych umiejętności, a także doświadczenia danej osoby. Zazwyczaj jednak płace prezentują się następująco:
- młodszy specjalista SEO (junior) zarabia na ogół około 2500 złotych netto, jednak niektórzy mogą liczyć na pensje powyżej 3000 złotych netto.
- specjalista SEO może liczyć na zarobki od około 3100 do 4300 złotych. Mediana w przypadku tego stanowiska to ok. 3700 złotych netto.
- ekspert SEO (senior) oczywiście za swoją pracę otrzyma najwięcej: mediana zarobków na tym stanowisku wynosi około 5200 złotych, a najlepsi eksperci mogą liczyć nawet na 6500 złotych netto
Zarobki na stanowisku specjalisty SEO oscylują w okolicach średniej krajowej pensji. Otrzymanie posady na tym stanowisku nie należy jednak do najprostszych i wymaga odpowiedniej wiedzy i doświadczenia. Jest to jednak zawód, który w najbliższej przyszłości może okazywać się coraz bardziej potrzebny, a co za tym idzie, będzie lepiej płatny.